Kuddar o pelargoner

Igår bytte jag jord på nästan alla blommorna i huset. Ja inte riktigt alla , dom största  får bara lite ny jord upptill. Men oj så bedrövligt dom flesta hade det!  Bara rötter o trångt så man måste ha en kniv för att få loss dom stackarna. Nu har jag bara tre kvar , sen är det klart! Det blir mycket lättare för den som ska sköta vattningen när vi är borta,för dom fordrar inte så mycket vatten när dom är nyplanterade.

Pelargonierna har jag nyss tagit upp från källaren, (dom sattes om för nån vecka sen) och dom är på G.

94943-487
Så här ser dom ut just nu.Men när vi kommer hem igen så hoppas jag  att dom blivit fina o lite kraftigare. Sen när det blir tillräckligt varmt på altanen så åker dom ut på dagarna. Och då blir det fart på dom!

Nu har jag äntligen sytt färdigt alla nya kuddar också! Och dynor till korgstolarna. Det blev väldans bra tycker jag.
Och så har jag ju sytt gardiner till dottern också, jag fick en massa tyg över efter mina , så det räckte till två fönster åt henne också. När man gör paneler sågår det inte så mycket tyg, och jag hade köpt 5 meter , från Ellos. Det var 40% så det blev bara 149kr. Jättebilligt tycker jag!
Nu har jag burit undan symaskinen för ett längre tag hoppas jag!

94943-490
Så här blev dynorna till korgstolarna. Tyg från IKEA.

94943-488
Kuddarna till TVsoffan.  Det här tyget köpte jag först till korgstolarna, men blev inte nöjd, så då provade jag i soffan o det blev perfekt!

94943-489
Det här är bara gamla tyger, som blev nya kuddar. Den svarta är en nederdel av en sammetskjol, som var avklippt. Passade perfekt till mitt svartvita rum. Var bara att sy ihop långsidorna o knyta ihop ändarna.

Dom vita kuddarna är en gammal mormorsgardin. Jag la ihop gardintyget med oblekt lakansväv, då gick det som en dans att sy ihop dom. Annars tycker jag att det är krångligt att sy i spetstyger.

Kommentarer:

1 Mumin:

Åh vad du är duktig!! Å vad snyggt det blev.....önskar jag vore så händig som du. Kram

2 Anonym:

Dina vita kuddar sydda av en gammal mormorsgardin är mycket vackra. Bra idé det där med den oblekta lakansväven!

3 Eva:

Hihi, jag skriver om mitt inlägg, såg alldeles för anonymt ut ju :-)

Dina vita kuddar sydda av en gammal mormorsgardin är mycket vackra. Bra idé det där med den oblekta lakansväven!

4 Gunvor:

Mumin ..det är inte så svårt att sy några kuddar. Det klarar du också av!Och jag blev jättenöjd!

5 Gunvor:

Eva..Visst blev det fint med mormorstyget.

6 Ninni:

Va snyggt det blev! Det är kul att sy bara man tar sig tid till det!

Våra pelargoner har inte fått ny jord, för det får dom inte varje år, utan jag fyller bara på lite och så i men lite crysan (näring) sen växer dom så det knakar!

men jag borde verkligen förbarma mig över dom här inne!

Ha det bra, kramen

7 Paula:

Hej! Kuddar har jag dåligt av, tycker det är dyrt när jag kikar i affärerna...i synnerhet om man vill ha både kudde och överdrag!
Min kökssväng blev inte långlivad, kroppen o knoppen var inte överens om att det var kul!
Så nu väntar jag på en ny karriär...
Nu är det väl snart dags för er, hoppas ni får en bra blomvattnare så inte dina nyplanterade blomster slokar när du kommer hem!
Ha en fin resa om vi inte hörs!
Kram

8 Gunvor:

Ninni.. det är så sant, att det är roligt bara man kommer igång.
Idag har jag gjort klart dom sista blommorna. Det är så himla skönt!

9 Gunvor:

Paula..Det är för att det är så dyrt som jag syr mina kuddar själv. Jag tittar lite i affärerna o får lite tips. Sen är det bara att fixa lite tyg o sy! Lycka till med nya karriären!
Blomvattnaren är kvalificerad vattnare! Hoppas jag!
Kram!

10 Helena/Bildbloggerian:

Oj, vad du pysslar hemma nu! Du skulle gärna få komma hem till mig med och pyssla till det lite, för det behövs. Jag har knappt några levande blommor kvar längre, jag har misskött dem den senaste tiden :(

11 Gunvor:

Ja du Helena.. om jag hade tid så skulle jag gärna komma dit och pyssla lite. Men du är ju inte hemma så mycket heller. Så då blir det som det blir med blommor och sånt! Dom dör utan skötsel, förstår du!

12 Sylvia:

Så fräscht o fint du har. Blommorna ser ut att njuta áv sitt näringstillskott. Du har blick för det här med heminredning och fantasi att se vad det kan bli av t ex en gammal gardin.

13 Gunvor:

Sylvia.. Tack o Tack! Jag gör så gott jag kan.Ibland blir det bra och då blir jag glad. Jag hoppas mina pelargonier växer o frodas medans vi är borta!

14 Ninni:

Ha en skön helg..det som är kvar av den!

När är det ni åker era otäckingar..hi,hi!

Kram, kram

15 Nilla:

Så duktig du har varit. Jag blir så avundsjuk när jag ser dina Pelargoner. Jag har ingenstans att övervintra Pelargoner längre. så jag får köpa nya varje år. Inte alls lika roligt. Men det är bara att "gilla läget" som man säger.
Ha en skön söndag :-)

16 Gunvor:

Ninni..Ha en skön helg du också.Vi åker i morron, till till Hotell Eurostop, där vi sover över. Sticker sen tidigt på tisdag morgon.

17 Gunvor:

Nilla.. Mina pelargonier bor i källaren över vintern. Men jag köper nya fina till balkonglådorna varje år.
Ha det så skönt i dag du också!

Kommentera här: