Idag har jag varit på svampletning

men det enda jag hittar som är ätbart är Karl Johan svamp. Inte en enda Kantarell! Men det är kul ändå att kolla på olika svampar.
Efter sista regnskuren så bestämde jag mej för att gå till skogs. Solen råkade titta fram så då blev jag sugen på en liten promenad. På med stövlarna o iväg.


Det första jag hittade och som jag känner igen var ju KarlJohan. Ett helt gäng o fina såg dom ut att vara. Men sen när man tittade inuti så var dom väldigt maskätna så det blev bara dom allra minsta som blev kvar. Synd på så fina tjockisar.


Det här har jag ingen aning om vad det är, så dom fick stå kvar.


Det här var en konstig en, det fanns flera stycken...mysko svampar.


Den här såg så rolig ut med ögonen stirrande.


Flugsvampen är så vacker..o så farlig!!  Dom här små runda är så söta..det ser ut som man klickat gräddprickar på den röda hatten.


Det fanns gott om både lingon o blåbär i skogen. Och jag inmundigade en hel del under promenaden.


Till sist var jag ända nere vid älven som var alldeles blank o fin.

Ha en trevlig kväll alla bloggare.

Foto: Gunvor i Aug. 2008.

Kommentarer:

1 Nalle:

Härliga svampbilder. Rolig svamp med ögon och flugsvampen är så söt:)

Men dock oätlig.

Jag är ingen svampkunnig människa och därav så plockar jag aldrig svamp heller, som tur är för mig och min omgivning:)

Går på kurs denna vecka.

Två dagar kvar.

Hälsa Astrid.

Kram Nalle

2 Mumin:

Vilka härliga svampbilder!! Flugsvampen ser ju sååå god ut...men ack så farlig. Jag riktigt känner hur gott det luktade där du gick. God Natt Gunvor! Kram Mumin

3 Pialotta:

Härlig skogspromis du gjort:-) Svamp är mums, inte alltid man lyckas locka fram de gule, men de kommer säkert till dig oxså snart.

tack för dina vänliga ord om mina bloggar.. det gläder ett gammalt Skånehjärta ska du veta:-)

Såg du senaste kakan i bageriet eller..??

Den smakar inte flugsvamp jag lovar dig.. den var väldigt god:-)

Tjingeling o ha de gott..

4 Sylvia:

Fina svampbilder. Mina grannar har plockat Karl Johan för glatta livet men har inte hittat en enda kantarell. Karl Johan måste man tydligen ta medans de är ganska små - maskarna gillar dem skarpt har jag hört.

Kommentera här: