Fjärilsfödelse

I gårkväll kom dottern o mågen hitcyklandes och hälsade på oss. Det var längesen...  vi har ju inte varit hemma nån helg heller på länge. Så det var jättekul! Vi satt ute på altanen o gaggade  och hörde regnet som smattrade utanför. Och åskade gjorde det också. Men då är det härligt o mysigt att ha tak över huvudet.

Hon hade med sej en konstig insekt som hon hittat i hallonbuskarna häromdagen. Den såg död ut o var alldeles torkad. Men glittrade som guld. Vi kollade på den och sen la jag den på en pappersbit på bänken.Jag fotade den, så klart.



Den var väl ca. 2 cm lång och såg ut så här. Mysko tyckte vi!

När jag kom dit och skulle kolla den i morse så såg den inte alls lika ut. Den hade gått sönder, trodde jag först för det låg liksom torkade vingar där och när jag satte på mej glasögonen så såg den ut så här.


En Fjäril!!  En Nässelfjäril är det nog. När jag jag hjälpte den att få bort resterna  då kom hela fjärilen fram. Tänk att den hade kläckts fram i värmen i natt. Det hade varit häftigt att få se på. Men jag hade ju ingen aning om vad det var.

 Först trodde jag att den var död men så rörde jag lite försiktigt vid den och då kröp den en liten bit. Då bar jag ut den i solen och nästa gång när jag kom ut så var den borta. Jag hoppas verkligen att den hade flugit sin väg och att inte nån fågel hittat den.pappersbiten var tom i allafall.
Jag tycker det var som en saga. Den var så liten o söt.

Ha en härlig dag i solen.Kram /Gunvor.

Kommentarer:

1 Anonym:

Fantastiska bilder av en fjärils födelse! Wow!

2 Ninni:

nämen såå häftigt!



Vilken var operan igår på melodikrysset?? Jag är skitdålig på opera!



Ha det gott..kramen



PS bordet är hos oss nu DS

3 Jenny:

Åh vad härligt, vilken ynnest att få se den alldeles ny. Fjärilar är härliga.

4 Helena/Bildbloggerian:

Men vad speciellt! Det hade jag velat se, jag som haft sån närkontakt med fjärilar i sommar!

5 NatureFootstep:

vad roligt, nu vet jag hur dess puppa ser ut. Det finns så många nässelfjärilar i år. och ovanligt starka i färgen.

6 Nilla:

Vad roligt, och speciellt. Och vad vacker den första bilden är, ser ju precis ut som guld.

Kram

7 Mumin:

Va häftigt! Det var ju som en riktig saga som blev sann:)) Kram på dig! Mumin

8 Ninni/fotografia:

Vilken fin upplevelse att vara med om! Så vacker den är som puppa!

Kommentera här: