Vintrat och klart i stugan

Vi har varit i stugan ett par dagar. Jag fick tid på endoskopin för en gastroskopiundersökning i måndags. Så då åkte vi till stugan på samma gång. Då hade vi nära till sjukhuset därifrån. Undersökningen gick bra och inga konstigheter hittades heller som tur var.
På söndagen fick jag tips om var man kunde plocka trattisar så då drog jag iväg på svampletning. Jag höll på att ge upp eftersom jag hittade alla sorters svamp utom dom ätliga.Tänkte att jag får väl åtminstone ta några bilder i allafall.

 
Den här mossgrejen var ju fin  och den röda granna svampen också


En svampstock såg häftig ut.. 

och så  till slut fann jag det jag letat efter


en trattisfamilj! Då var det bara att titta sej omkring under stock och sten. Ja överallt fanns dom gulliga små gottigottisarna. Jag blev överlycklig att jag hittade dom alldeles själv..ja jag fick ju förhandstips av grannfrun då men det var jag själv som letade fram dom. Tack Tack till Ursula!


Här är hela skörden. Några fina ex. av blek Taggsvamp och en stor gul Kantarell hittade jag också, så jag var jättenöjd med dagen. Sen var det bara att rensa o förvälla och det var snabbt gjort. Dom är ju så lättrensade trattisarna, tack o lov. Jag stekte några o åt på en macka o det var suupergott!
Det var min underbara trevliga söndag det.

 Sen på måndagen så satte vi igång med undanplockning och stängning av vattnet och annat som hör till, sen åkte vi till sjukhuset. Jag var inte till nån hjälp efter det. Satt mest o sov på soffan eftersom jag fått lugnande. Sen packades bilen o vi sa adjö till stugan o tack för i år. Ska väl dit en sväng till i höst sen sommarvattnet har stängts av o ledningarna tappas ur.
Härligt väder hade vi men kyligt på nätterna.


Höstlikt o vackert på dagen sen dimman lättat



Men så här tätt var det  på sjön om morgnarna.


Det var allt för denna gång. Ett långt inlägg blev det. Hoppas ni orkar med allt.

Ha det skönt i det vackra höstvädret.

I dag säger vi Grattis till min mellansyster som fyller år i dag!

Foto:Gunvor 29 sept. 2010



Kommentarer:

1 soffie:

wow vilka bilder å den sista ser så trollsk ut på nåt vis,

Å va svampar du hittade till slut,

Himla skönt att det ej va nåt fel på dej,

kram

Kommentera här: