Lönnen

Jag har fotat min lönn från att den var höstvacker tills att den blev alldeles kal, vilket den blev igår när dom sista bladen föll. Den blev lite demolerad i vintras när Dagmar härjade som värst. En tall föll precis bredvid lönnen och skadade den på ena sidan, en del grenar gick av så den är lite skamfilad. Men jag hoppas att den rättar till sej och att det växer ut nåra nya grenar så den blir jämn o fin igen.
 
Ja nu har lönnen gjort sitt för i år och sagt tack o farväl tills det blir vår igen. Nu ligger bladen på marken och den är alldeles tom o naken. Den hann även uppleva ett snöfall också innan den blev kal.
Jag tycker mycket om lönnar, liksom rönnar.. deras blad är supervackra alla årstider.
Tack för i år säger jag till trädet som jag tog hem från skogen härutanför. Då var det bara en liiten planta.
 
Vi har satt ut fågelstugan igår och fyllt på med frön, men inte en fågel har hittat hit än. Det känns konstigt för det brukar vara full fart från början.
 
För nån vecka sen så satt det en rovfågel härutanför fönstret och åt på en koltrast som den hade tagit. När jag skulle smyga iväg och hämta kameran så såg den tydligen mej och flög iväg med koltrasten i klorna. Där hade man kunnat få bra bilder. Men för en gångs skull så hade jag inte kameran i närheten och dom ser ju allt som rörs så jag missade den.
Jag tänkte att den kanske har varit i närheten och småfåglarna vet det och törs inte komma hit. Vi har ju haft besök förr av rovfågel. Jag hoppas dom vågar sej hit snart för det är så trevligt att titta på dom.
 
Tack för idag säger jag. Nu ropar gubben att fikat är klart. Mmmm..vi har tårta kvar också.

Kommentera här: