Ett Yxinlägg

I förra veckan när vi var i stugan så gjorde vi en utflykt en dag och åkte iväg till Gnarp (Gränsfors) där det finns en yxsmedja o ett museum. Det var riktigt intressant även om man inte är intresserad av just yxor. På övervåningen var ett hem inrett i gammal stil. Det tyckte jag var kul att se. Man kände igen en del från när man var liten och var och hälsade på hos mormors och farmor.


Jag valde att göra ett litet collage av bilderna på yxorna. Det var yxor yxor o åter yxor i olika rum.
Smedjan var inte igång just då så vi såg inte någon tillverkning. Man fick gå runt och titta själva. Och folk var det som gick där hela tiden vi var där. Man hörde lite olika språk som pratades så det var tydligen intressant för många.


Här är en del av ett kök där dom samlat gamla bruksföremål. Mycket av det här är ju eftertraktat nu på loppisar o sånt.


Två gamla fina fåtöljer


Gamla rariteter..dammsugare o mangel. Skärmen var vacker tycker jag.


Visst känner man igen möblemanget från gamla hem. Fåtöljen är jätteläcker


Men den här var vackrast tycker jag. En gammal trattgrammofon. Såå tjusig! Den skulle man vilja äga.
Jättehäftig.


Ett grönmålat fint skåp..skulle man också  kunna klämma in nånstans här hemma


Härute satt vi och fikade med den lilla forsen som brusade så fint nedanför.


Det här stället är väl värt ett besök om man har vägarna förbi,  tycker jag absolut. 

I ett annat hus tillverkades lerkrukor och andra föremål. Också kul att se. Men där var  heller ingen tillverkning, just då,  så man fick gå där och titta själv.

Nu säger jag tack o hej från mej. Ha de!

Foto:Gunvor juli -11

Kommentarer:

1 soffie:

vilken trevlig utflykt å va mycket fint det var där,

kram

2 Ninni:

Jättehärliga bilder och vilka fina fåtöljer..underbara.



Ha en toppendag..kram

Kommentera här: