Nya Bäverarbeten

Igår den 20 nov gick jag älvrundan. Ingen snö men frostigt o krispigt. Riktigt skönt med andra ord. Kameran i fickan så klart. Tänk att bävrarna har varit i farten nu också. Det ligger fällda träd lite varstans efter stigen och man fick verkligen motionera när man skulle kliva över eller under träden som låg där. Det var nygjort på flera ställen för det var ingen frost där, vilket man såg på dom gamla stammarna.
Jag kände mej lite skrajsen när jag gick där. Tänkte att jag kanske kommer o stör dom i deras arbete och så blir dom ilskna och anfaller mej. Men dom blir nog rädda och sticker iväg när dom hör att det kommer nån efter stigen. Eftersom jag är lite feg så går jag och sjunger o pratar lite för mej själv där i skogen.Hihi!
 
Så här ser det ut nu. Det här är alldeles färskt. Dom här är fällda inåt över stigen. På andra ställen ligger dom  neråt mot vattnet. Krångligt att gå här är det ju, men spännande att se.
Dom kanske vill göra det svårt att ta sej fram på mänskliga fötter. Undrar hur många dom är som håller på här?
 
 
 Mycket jobb är det nerlagt
 
Det är fantastiskt grova träd som fälls. Det vore väldigt intressant att kunna smyga sej dit och få se dom i arbete. På avstånd förstås!
 
Det måste dundra nåt hemskt när dessa bamsingar faller
 
Fantastiskt vackert gräs, så krispigt o fint!
 
 
Isen börjar lägga sej nu. Inatt var det -9.
 
En fin liten gran..julgran kanske. Den växer inte på vår mark så den får stå kvar för mej.
 
 
Idag gick maken och jag samma runda fast kortare.. han ville kolla hur många träd i våran skog som var avverkade. Men som tur var så var det bara en fem sex stycken o inte så jättestora heller. 
 
För exakt ett år sen så gick dotter M, Wilma och jag samma runda. Jag såg i min blogg efteråt att det var precis samma dag den 20 nov -12.  Kul.. tycker jag. Ingen snö då heller men många träd som låg i vägen då också. Det var nog en del av dom träden som ligger kvar än för det syntes vilka som var gamla.
Synd på så mycket skog som bara ligger där.
Bävrarna tar bara av grenarna och även bark på en del. Och hela topparna på träden är borta.
 
Det var allt från mej. Ha en fin kväll.
 
Foto: Gunvor / Nov. -13
 
 
 

Kommentera här: